DVD Recension All is Lost GG (inkl video)

Namn All is Lost
Genre Drama
I Skrivande stund På DVD
Skådespelare Robert Redford
Regissör J.C Chandor
Längd 1h 40min

Den erfarne seglaren stöter på oväntat problem när hans segelbåt kolliderar med en fraktcontainer ute till havs. Han gör allt han kan för att laga sin båt, men tvingas till slut lämna den och hoppa i räddningsflotten. Därefter tvingas han då på allvar kämpa mot farorna havet medför… Jag störde mig hela filmen igenom på att Robert Redford var för gammal för den här rollen…

Alla har säkert hört historier om sjömän som överlevt i månader ute till havs i sin flotte. Jag såg en dokumentär på discovery som handlade om någon som överlevt ett antal månader genom att fiska och försvara sig och sin flotte från hajar.
Det beskrevs väldigt utförligt hur han skapade en sextant för att navigera med stjärnorna och hur han lagade flotten efter att han av misstag gjort hål på den under ett hajangrepp. En mycket spännande dokumentär! När jag lite snabbt googlade den här filmen fann jag ingenting som stärkte att ”All is Lost” är baserad på en verklig händelse utan av vad jag kunde se är detta en fiktiv historia.

Den här filmen kom igång direkt och det var ingen startsträcka där vi fick lära känna karaktären eller ens veta hans namn utan här tog det bara någon minut så var vi inne i filmen. Det var endast en sak som drog ner filmen för mig: Robert Redford!
Missförstå mig rätt, jag brukar gilla Robert Redfords filmer men om jag får spekulera lite så kändes han på tok för gammal för att spela den här karaktären. Det går liksom inte att beskriva men det kändes liksom som att det inte fanns någon intensitet! När han till exempel vaknade av att det strömmade in vatten i båten ”flög” han inte upp för att kolla vad felet var. Istället såg det lite ut som han lite smått besvärad över att ha blivit väckt gick upp för att titta vad det var som hade hänt.

Detta genomsyrade hela filmen vilket förstörde den för mig.
Detta gjorde i sin tur att filmen inte blev så spännande då jag inte blev så engagerad av den enda karaktären i filmen.
Innan ni blir arga över att jag sågar den store Robert Redford vill jag att ni frågar er detta: