Recension Captain America The First Winter Soldier (inkl video) GGG+

Genre Action
I Skrivande stund På Bio
Skådespelare Chris Evans, Scarlet Johansson och Sebastian Stan
Regissör Anthony och Joe Russo
Längd 2h 10min

Captain America är tillbaka!
Det har gått ett par år sedan vi sist såg honom och under den tiden har han fortsatt att jobba för S.H.I.E.L.D och fortsatt att försöka anpassa sig till den värld han vaknade upp i efter att ha legat nedfrusen i 70 år. Han blir dock tvungen att lägga dessa försök åt sidan när en ny, oväntad fiende uppenbarar sig och Captain America inser att han inte kan lite på någon!
En helt klart värdig uppföljare!

Superhjälteåret har börjat hahaha!
Först ut är ”Captain America: The Winter Soldier”.
Först så vill jag bara säga att jag gillar den första filmen och blev glad när jag hörde att de skulle göra en tvåa. Detta trots att huvudkaraktären är en moralpredikande helyllekille som skulle kunna bli lite tråkig.. när jag tänker efter så minns jag att jag som barn faktiskt tyckte att han var den tråkigaste av alla de superhjälptar jag läste tidningar om, men mest för att han inte hade några egna superkrafter… LOOSER  😛 !

Som en del andra recensenter redan har påpekat, får vi i den här filmen se en annan sida av huvudkaraktären Steve Rogers, jämfört med i Captain America och ”The Avengers”. Steve är nu mer kritisk till om de operationer han leder verkligen är till för mänsklighetens bästa och ifrågasätter om S.H.I.E.L.D verkligen är rätt väg att gå för honom.
Det känns smart av regissörerna Anthony och Joe Russo att välja den approachen, ofta tycker jag att det just är en utveckling av huvudkaraktären som man som publik vill se i en uppföljare. Man har även valt att ändra känslan i ”Captain America The Winter Soldier” jämfört med ”The Avengers”. Den här filmen har känslan av en äldre spionthriller, med moment som ”lita inte på någon”, hemliga datarum och komplotter. Detta känns också roligt och faktiskt som ett klart lyft jämfört med den första filmen.

Det som drar ner filmen för mig, är för det första att majoriteten av actionscenerna är ganska intetsägande. Allt går fort, saker sprängs, någon gör en akrobatisk konst och det hela filmas på det där ”ryckiga” viset, som man sett så många gånger förut. Men jag skriver majoriteten just för att det ändå är ett par scener som verkligen är spännande och lyckas bygga upp en stämning från början till slut.
Sen ifrågasätter jag även valet av vissa karaktärer… jag tänker inte gå in på vilka, men det känns som att det blev lite mycket av det goda där ett tag för min smak.

På det stora hela måste jag ändå säga att superhjälteåret har börjat bra!
Detta är trots allt en ganska smart film, en fin utveckling av sin föregångare och med ett helt ok skådespeleri. Det är ju inte Chris Evans fel att hans karaktär är lite träig och saknar egna superkrafter 🙂Captain America 3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *